It all starts with a dream

4 april 2019

Zo. The Dream Factory. We zijn online! Ik maak van de gelegenheid gebruik om mijzelf even voor te stellen. Mijn naam is Joeri van den Kieboom en naast mijn eigen bedrijf BREEDBEELDav ben ik nu ook mede-oprichter van ‘Stichting The Dream Factory’. Nog nooit van gehoord? Dat kan kloppen! Ik zal wat meer uitleg geven over de stichting. Samen met twee maatjes, Yorick van Nijnatten en Tim Ovington, ook wel bekend als ‘Tim The Travelling Teacher’, heb ik een stichting opgezet. Tim en ik hebben samen al best veel gereisd, hebben hele mooie dingen gezien en wij waren op zoek naar een manier om onze twee passies te kunnen combineren; onderwijs van Tim en filmen van mij. Zo simpel is het ontstaan van onze stichting, ‘Stichting The Dream Factory’.

Maar.. er zit natuurlijk wel een idee achter. Wij proberen dromen van kinderen uit laten komen bij wie het niet vanzelfsprekend is om ‘het goed te hebben’ en niet dezelfde (eerlijke) kansen hebben om zichzelf maximaal te kunnen ontwikkelen door middel van bijvoorbeeld een studie. Een mooie gedachten, maar kunnen wij dit waar maken? De wereld veranderen gaat ons helaas niet lukken, maar een steentje bijdragen is het minste wat wij kunnen doen. Voor ons is onderwijs bijna de normaalste zaak van de wereld. Nog normaler is het voor ons om minimaal drie keer per dag te eten en te drinken. Heb jij ooit na moeten denken over wat je morgen zou eten en of er überhaupt eten zou zijn? Voor de kids die wij gaan bezoeken is dit aan de orde van de dag.

Mooie plannen. Maar is dit allemaal realistisch? Dat is het zeker. We hebben daar wel een beetje hulp bij nodig en gelukkig is Yorick bij ons team betrokken. Hij is de man die ons weet te temmen en ons met beide benen op de grond weet te houden. Dit is nodig.. anders zouden Tim en ik overlopen van ideeën en wilde plannen waardoor we nooit meer thuis zijn. Dat vinden onze vrouwen dan weer niet leuk en de rest is geschiedenis. 😉

Terug naar The Dream Factory. Wat gaan we doen? Tim en ik gaan samen met Marinte, Tim zijn vriendin en cameraman Maikel Hurts naar een school in Zuid-Afrika waar we 2 kinderen uit het laatste jaar van hun opleiding een 3 jarige beroepsopleiding aan gaan bieden. De kinderen op die school, The House Of Ressurection, zijn HIV- en / of Aids besmet en hebben als ze van school af komen helaas geen geld voor een vervolg- / beroepsopleiding. Een kostenplaatje van (“slechts”) €3.000,- per kind. Gaan wij dan zomaar geld brengen? Nee. Wij betalen rechtstreeks aan de school en blijven de kinderen (intensief) begeleiden vanuit Nederland. Dit doen wij om de kinderen gemotiveerd te houden en te zorgen dat zij dit succesvol afronden. Momenteel hebben wij dat bedrag (van €6.000,-) nog niet binnen hebben maar wij geloven dat het kan door het volgende.. We hebben een aantal donaties binnen waardoor we een programma op hebben kunnen zetten in de buurt van de school (sportdag, trampolinepark, bioscoop, strand, feestje, barbecue) en we hebben 2 tickets kunnen financieren vanuit de stichting. Marinte gaat, zoals ik eerder al schreef, ook mee en heeft een eigen ticket betaald. Marinte is hierdoor meteen het eerste lid van, hoe cliché, ons Dreamteam en zal een plekje krijgen op onze website waar zij zal vertellen over haar avontuur met ons in Zuid Afrika. Daarnaast hebben wij als stichting zelf geld geïnvesteerd om een vierde ticket te kopen om een extra cameraman, Mr. Maikel Hurts mee te kunnen nemen naar Port Elizabeth. Een extra cameraman? Jep. Wij gaan deze bijzondere reis in de vorm van een documentaire vastleggen. Wij zijn een stichting waar we de mensen die ons supporten iets terug kunnen geven. Wij kunnen laten zien waar het geld of de middelen die zij aan ons doneren terecht komen. We maken een documentaire welke wij (eenmalig) gaan vertonen in Kinepolis Breda. Dit moet onze kick-off worden waar we sponsoren binnen moeten halen voor dit project en volgende projecten. Overige inkomsten gaan we halen uit sponsorlopen op basisscholen / middelbare scholen, presentaties van mijn maatje Tim (https://www.timthetravellingteacher.com/) enz. enz.

Een project waar wij als team nu al ontzettend trots op zijn en wat jou en andere mensen hopelijk kan inspireren. Yorick en Tim, thanks dat ik dit samen met jullie mag doen!

It all starts with a dream. En dromen worden werkelijkheid.